Het is vast ritueel om in het jaarverslag te starten met de herhaling van onze visie en ambitie die we in de ALV van 2010 met elkaar hebben vastgesteld. In het verloop van het jaarverslag bespreken we en toetsen we de voortgang van deze visie en ambitie.

“VISIE EN AMBITIE VAN HARLEMLAKERS”

Wij hebben een enorme passie voor basketbal. Als vereniging streven wij er naar zoveel mogelijk jongens, meisjes en volwassenen te laten genieten van wat de basketbalsport aan plezier brengt.Zowel actief als speler, coach ofscheidsrechter of passief als toeschouwer. We willen daarnaast met onze basketbalactiviteiten als sportclub een verbindende factor zijn voor de bewoners binnen hetstadsdeel Nieuw-West en Badhoevedorp. Onze vereniging biedt zowel de mogelijkheid tot het beoefenen van topsport als breedtesport. Een speerpunt binnen de breedtesport is onze Basketball ’sCool waar de allerjongste jeugd kennis kan maken met de sport.

Wij leggen binnen onze vereniging het accent nadrukkelijk op topsport en met name op de ontwikkeling van basketbaltalent. Ambitieus, planmatig en met kwalitatief sterke mensen werken wij intensief aan het op een hoger niveau brengen van basketbaltalent. Met als doelstelling basketballers op te leiden voor het hoogste niveau in Nederland. Wij zoeken actief de samenwerking met anderen die aan onze ambities kunnen bijdragen. De talentontwikkelingsambitie geldt tevens voor onze coaches en scheidsrechters. Ook de coaches en scheidsrechters willen we nadrukkelijk via opleiding en ontwikkeling in hun kennis en ervaring laten groeien. Wij hopen op deze wijze te kunnen bijdragen aan de kwalitatieve groei van het basketbal in Nederland.

Onze missie en visie bieden een inspirerend kader waar binnen wij met elkaar onze activiteiten in de vereniging verrichten. Zoals gezegd lijkt het ons goed onze werkelijkheid af te zetten tegen deze visie en ambitie. Wat gaat goed? Wat gaat minder? Waar besteden we onze aandacht aan en waar aan niet?

Puntsgewijs bekijken we de relevante thema’s uit de visie en ambitie. Gelet op het moment van de ALV (oktober 2019) kijken we in dit jaarverslag ook regelmatig naar de overloop van bepaalde elementen naar het seizoen 2019/2020.

Bij Harlemlakers hebben we een mooie balans tussen topsport en breedtesport. In de A-lijn hadden we dit seizoen U14-1 , U16-1 , U18-1 , U22-2, U21 en als kop op de jeugdopleiding voor het tweede jaar een team in de senioren Promotiedivisie. Daarnaast een B-lijn startend met 2 U12-teams , 1 maal U14, 1 team U16, 1 U18 en een U22-team . Verder nog 4 heren seniorenteams, waarvan twee op stevig en inmiddels weer hoger niveau(tweede divisie en eerste

klasse). Tot slot twee damesteams. Met elkaar zijn dit 18 teams, welke samen bestaan uit meer dan 180 leden plus nog een aantal niet-spelende leden. Het seizoen 2019/2020 zijn we gestart met 17 teams en verwachten per januari uitbreiding met twee onder 12 teams. Gelet op de beschikbare trainingsruimte schuren we hiermee aan tegen het maximum van onze mogelijkheden. Punt van aandacht blijft ook onze instroom vanuit Badhoevedorp. We zullen de binding met Badhoevedorp weer moeten versterken. Is immers onderdeel van onze missie.

De laatste jaren is zowel de bezetting van coaches op de A-lijn en B-lijn goed te noemen. Met vaak een dubbele bezetting op de A-lijn teams . Opvallend het aantal jonge coaches en assistenten. Vorig seizoen onder meer Bas (U14-1 en promo), Massoud (U21), Dalal (coördinator U12-1 t/m U12-3). Coaches van buiten waren Ares en Burhan . Deze coaches werden bijgestaan door jonge coaches als Dajo, Tommy, Yoeri en Joost, of juist ervaren mannen als René of Wim. Dit jaar zien we een nog sterkere rol van onze jonge coaches . De hele A-lijn wordt bemand door jonge Harlemlakers: Bas, Massoud, Dajo, Andy en Moreno. Net iets minder jong , maar wel nieuw als coach zijn Tyndell en Joakim , die de U22-2 dit jaar coachen. Past heel goed bij onze club en missie om ons eigen coachtalent voor te brengen. Als vereniging mogen we dan ook heel blij zijn met deze ontwikkeling Dit zie je het nieuwe seizoen ook in de B-lijn met Maurice, samen met ervaren man François op U14-1. Tussen de seizoenen vertrokken vaste kracht Chris uit onze B-lijn en Hans bij de dames. Chris en Hans bedankt voor jullie goede werk. Nieuwe coach Armand zet dit jaar met zijn team het goede werk voort bij U18-2. Michelle is nieuw als coach/trainer van de dames. Zijn tot slot zeer gelukkig met de komst van zeer ervaren coach Michael Hofman, die samen met Dalal voor ons het U12-programma gaat opbouwen.

Teams en hun ontwikkeling

De drie kampioenen sprongen er uit het afgelopen seizoen. U1201, met aantrekkelijk basketbal veroverde het team van Dalal de titel. Onderweg werd zichtbaar veel geleerd. Team speelde met enorm veel plezier en vertrouwen; iedereen droeg actief zijn steentje bij

H5 veerde terug na het minste seizoen sinds jaren naar het absoluut beste seizoen sinds jaren. Met een mooie mix van jong en oud speelde het team zich onweerstaanbaar naar de titel. Stond geen maat op H5 in hun klasse en hun vloeiend aanvalsspel .

U18-2 werd kampioen, terwijl het kampioenschap al bijna uit het zicht was. Met een ijzersterke reeks in de laatste 3 wedstrijden werd met coach François het kampioenschap gepakt . Team is kwalitatief sterk – kern van het team pakte al derde titel op rij – maar ook uiterst cool als het gaat close games binnen te halen .

H1 liet in het tweede seizoen zien de groeistuipen van het eerste seizoen te boven te zijn. Jonge coach Bas loodste zijn team naar een stevige middenmoot plek. Op weg werden een aantal mooie overwinningen behaald. Team liet zien de promotiedivisie meer dan waardig te zijn.

D2 is een team dat in hun tweede seizoen bijna per wedstrijd progressie liet zien. Steeds beter verdedigen, steeds meer scoren. Steeds meer winnen ook (8 overwinningen). Gelijk bleef de enorme energie die de dames in hun wedstrijden stoppen. Compliment voor coach Hans die daarvan de motor was, het leverde een mooie 9e plek op.
In dezelfde poule werd het D1 team 8e. Dit jaar door dunne bezetting voor het eerst op senioren niveau. Leverde wat lastige wedstrijden op, met name als ze net compleet waren. Maar ook aantal mooie wedstrijden. Waarin duidelijk zichtbaar werd dat dit een talentvol team is dat vanuit vorige jaren weet hoe te winnen. Samenwerking tussen D1 en D2 was overigens uitstekend . Naast het samen trainen , werd ook regelmatig elkaar uit de brand geholpen.

H2 is een bijzonder team. Vriendenteam, maar met heel veel talent aan boord. Eerste deel in nieuwe tweede divisie was wat zoeken. Is toch pittig niveau. Tweede deel speelde het team aantal voortreffelijke en spectaculaire wedstrijden. Altijd eerst (rond 3e kwart) eigenlijk te ver achter en altijd weer terugkomen. Liefst met een 3-punters festijn. Speelde zich daarmee veilig en schept verwachtingen naar het volgende seizoen.

H3 was ook voor het eerst in de eerste klasse te bewonderen. Moest het groot deel zonder de lange mannen doen. Was niet altijd makkelijk. Het team pakte met hun energie en gogme toch genoeg wedstrijden om te laten zien dat het de eerste klasse goed aankan . Ervaren coach-duo Michael en Roy droeg daar stevige steen aan bij.

In het eerste deel was U16 2 gewoon te hoog ingedeeld. Maakte niet vrolijk. Team vocht zich door deze moeilijke periode heen. Pakte tweede deel met hun energie wat mooie zeges. Spelers maakten collectief en individueel grote stappen. Kan je wel aan coach Armand overlaten.

U14 2 een mix team met grotendeels beginners had hetzelfde euvel. Team verloor in eerste helft seizoen de ene na de andere wedstrijd met grote scores. In tweede deel bleken de spelers en het team mooie stappen te hebben gemaakt. Werden met coach Peter derde in hun poule met een aantal met goed basketball gewonnen wedstrijden

U18 1 had in de eredivisie qua resultaten niet het meest gelukkige seizoen. Kwaliteit was echter nooit het issue . Was duidelijk aan het einde van het seizoen. Toen het er op aan kwam werden de beslissende wedstrijden overtuigend gewonnen.

U16 1 had een loodzwaar seizoen in de eredivisie. Redenen daarvoor waren de kracht van de competitie en de relatieve onervarenheid van het team op dit niveau. Ondanks de laatste plaats maakten spelers in het team van Ares en Yoeri wel de nodige progressie.

U14 1 speelde met een te krappe maar wel zeer talentvolle bezetting een goed seizoen in de tweede divisie. Mannen moesten opstaan en dat deden ze ook. Coaches Bas , Joost en Tommy moeten tevreden zijn met de stappen die de jongens in hun ontwikkeling maakten dit jaar.

H4 speelde steengoed seizoen. Met vaak steengoed basketball. Was duidelijk te goed voor de concurrentie . Helaas was kampioen Lions dat ook en net iets geroutineerder dan ons H4. Toch is uitsluitend een groot compliment aan H4 op zijn plaats.

U21 kreeg minder dan ze wilde. Neemt niet weg dat met coach Massoud flink wat hele goede wedstrijden werden neergezet. Was dan genieten van de energie en grote individuele kwaliteit die het team herbergt . Was net wat te wisselvallig om aansluiting bij de top te krijgen. Mooi hoogtepunt was wel het bereiken van de bekerfinale. Helaas konden we de winst niet pakken.

U22 3 was onder verschillende coaches in feite het hele seizoen op zoek naar de regelmaat en het evenwicht in het spel . Blessures en wisselende bezetting hielpen niet. Als het goed ging , ging het echter ook echt goed. Team heeft potentieel genoeg .Met doorstroom vanuit U18 gaat dit team volgend jaar hoop laten zien.

U22 2 had aan de tweede divisie een forse kluif. Team werd ook verzwakt door blessures . Moest voor elke overwinning hard worden gevochten. Gebeurde ook elke wedstrijd . Werd veel geleerd onder leiding van coaches Michael en Roy.

Leukste teams waren vanaf januari U12 2 en U12 3. Bij deze teams gaat het puur om het plezier en dat spatte er af. Coaches Saskia, Yudith en Dalal aanschouwden het met een grote glimlach.

Op dit thema, de kern van onze missie, kan worden gesproken van een succesvol jaar. Het hele jaar is op trainingen en in wedstrijden gewerkt aan de ontwikkeling van basketball-skills en teamvorming. Op elke trainingsavond valt weer de grote toewijding en het enorme plezier op waarmee spelers ondersteund door hun coaches aan het trainen zijn. In alle teams worden door spelers sprongen voorwaarts gemaakt. Dat is genieten en maakt het werk van de coaches dankbaar. Daarmee is ook aan ons belangrijkste onderdeel van onze visie voldaan; basketball talent ontwikkelen.

Ontwikkelingen A-lijn / B-lijn

Door de toegenomen drukte van clubs die landelijk niveau aanbieden is in het bijzonder aan de onderkant van onze A-lijn, de spoeling dunner dan vorige jaren. Omdat door ons opgeleide spelers sneller dan voorheen vertrekken . Vanaf u 18 is de A-lijn stabiel en hebben we nog wel een sterke groep getalenteerde spelers. Ook is onze instroom vanuit u12 al enkele jaren te mager geweest. Vorig seizoen is deze instroom, dankzij het goede werk van Dalal, echt op niveau gekomen . Het aantrekken van Michael is bedoeld om een onder 12 programma neer te zetten dat voor een kwalitatief en kwantitatief goede doorstroom kan zorgen. Moet op termijn het fundament bieden voor onze topsport-ambitie. De prestaties van de A-lijn waren afgelopen seizoen overigens duidelijk minder dan in de vorige jaren. Met de degradatie van u16 1 als uitschieter naar beneden. Opvallend is verder onze grote senioren lijn . Niet zo lang geleden max 4 teams . Nu 5 heren teams en 2 dames teams, waarvan 3 op aansprekend niveau. Zorgt er voor dat we meer balans in de club hebben. Met vier volwaardige takken U12, A-lijn, Senioren en B-lijn.

Doen we eigenlijk best heel goed. Met als aanjagers Niek, Tobias en Jordy weten we al vele jaren 6 of 7 scheidsen aan ons te binden. Tobias en Niek zorgen tevens voor een goede facilitering van de scheidsen. Jordy, Bas, Tobias , Doris , Merel en Niek zorgden er voor dat in 2018/2019 onze jeugdteams landelijk en Heren 1 tot en met 3 in hun klasse kunnen spelen. Ook de bezetting van 2019/2020 is weer adequaat gerealiseerd. Was een uitdaging met 6 plekken die gevuld moesten worden. Matthew was gelukkig de volgende scheidsrechter die al zijn leven lid is bij Harlemlakers en nu de BS3-cursus afrondt. Pieter vulde de laatste vacature in. De discipline rond de beurten voortvloeiend uit fluit- en tafelschema was dit jaar, op een enkel vervelend incident na, wel weer beter. Maar moet gewoon 100 % perfect. Volledige overgang naar de tablets ging heel vloeiend . Dankzij goede voorlichting en facilitering door Tobias en Jordy .Belangrijk blijft de nieuwe instroom onder 16 goed in het tafelen op te leiden.

Onze intentie (zie visie) is altijd geweest zoveel mogelijk met relevante partners samen te werken. Mooi voorbeeld dit jaar de introductie van 3×3 op de club en een top 3×3 minimix in mei ( zie onder activiteiten ) . Allebei in nauwe samenwerking met de gemeente. Vanaf start 2019/2020 zijn de banden met Basketball Cool stevig aangehaald . Onze u12 coach Michael is ook hoofdtrainer op zaterdagochtend bij de sCool . Helpt ontzettend om club en sCool te
verbinden.

Hal

Calandhal begint op jaren te komen. Merken we helaas in onze facilitering. Van de hal zelf tot de reinheid (en beschikbaarheid) van kleedkamers. Ook met de nieuwe bezetting beheerders is de samenwerking soms wat onwennig. We gaan actief in gesprek met de hal en beheerders om een aanvaardbaar niveau te behouden. Zeker omdat een substantieel deel van de kosten uit zaalhuur bestaat.

De communicatie staat goed op de kaart. De vereniging heeft een mooie website. Verder gebruiken we Facebook en Twitter. Dank aan Gideon voor zijn beheerwerkzaamheden van deze media .François was weer verantwoordelijk voor de adequate communicatie via de nieuwsbrieven. Wil niet zeggen dat we wel degelijk nog stevige stappen op onze promotie en marketing kunnen maken.

Belangrijk zijn de ouderavonden aan het begin van het seizoen Dit zijn bijeenkomsten waarmee ouders en spelers goed voorbereid en geïnformeerd aan het seizoen kunnen beginnen. Is bij de start van seizoen 2018/2019 goed verlopen

Financiële positie van de club blijft punt van aandacht . Met name de rekening van onze topsport is hoog (met name inschrijfgelden en arbiterkosten). Zelfs in onze situatie waar onze coaches alleen een onkostenvergoeding krijgen.

Het blijft bijzonder dat we met elkaar in staat zijn op basis van bijna alleen de contributies een club met een sterke topsportlijn draaiende te houden. Doet bijna niemand in Nederland ons na! Het blijft daarom in de volgende jaren de uitdaging om financieel gezond onze ambities te blijven waarmaken. Het toegenomen ledenaantal is hierbij een positieve factor en geeft net wat meer financiële armslag . Zullen financieel dit jaar een positieve stap moeten maken . Daarbij denken we met name aan veel aandacht vanuit de club voor initiatieven om extra inkomsten te genereren. De kostenbeheersing staat namelijk inmiddels op stevig niveau. Voor de details op het onderwerp financieel verwijzen wij u naar de financiële jaarstukken 2018/2019.

Candiff services was (net als veel jaren daarvoor) weer sponsor, bedankt Daryll! Albert Hein Badhoevedorp blijft een ijzersterkte steunpilaar voor hun levering van eten en drinken voor bijvoorbeeld ons X-mas trainingskamp Ontzettend bedankt . De conclusie is wel dat we graag meer sponsors aan ons willen en moeten binden.

Het X-mas trainingskamp was onder bezielende leiding van Gideon en met veel coaches uit ons midden, ook het tweede jaar, een doorslaand succes. Wordt een leuke traditie; deze staat ook voor de komende jaarwisseling weer gepland. De ‘Minimix’ stond dit teken in het teken van het WK 3×3 . De gemeente Amsterdam organiseerde daarom voor ons de minimix in 3×3 stijl. Was een mooie dag . Niet in de eigen hal, maar in de Ookmeerhal. Met heel veel plezier en stevig competitief. Gaan kijken wat voor volgend jaar een passend vervolg qua vorm wordt .

Bestuur en bestuurszaken

Dit jaar geen wijziging in de bestuurssamenstelling . Een bestuur met jong en oud dat in de samenwerking en uitvoering van de taken is gegroeid . Belasting van de individuele bestuursleden blijft stevig . Omdat vaak het bestuurswerk wordt gecombineerd met coach , speler of scheidstaken en dat nog naast volle studie- of werkdagen. Bijzondere vermelding voor Anya en Gijs die hun waardevolle werk net iets meer buiten beeld doen.

Voor 2019/2020 zal Michael Laarman nieuw in het bestuur toetreden. Met de toevoeging van een ervaren kracht zijn we zeer blij. Twee jaar geleden heeft het bestuur ondersteund door erevoorzitter Robbert Slim nagedacht over het neerzetten van een scherpere koers en inrichting van HL onder werktitel HL 2.0 . In de loop van het jaar zullen we HL 2.0 weer oppakken en reflecteren op waar we staan en de nodige stappen moeten worden gemaakt .

De plussen van het seizoen 2018/2019:

• In het afgelopen seizoen is weer goed gescoord op de talentontwikkeling, zowel in de top- als breedtesport, zowel bij spelers als bij de scheidsrechters.
  • Bedrijfsvoering loopt over algemeen goed
  • Kwalitatief en kwantitatief goede coachbezetting
  • Veel jonge coaches
  • Stevig ledenaantal ( boven de 180)